Ovanstående bild är fransk reklam för skor från mitten av tvåtusentiotalet, kanske 2005.

Men
det var ju i Frankrike, det var då.
Det är gammalt.
Nej.

I en intervju om kvinnligt ledarskap 8 mars 2012 uttalar sig en vd, en ung kvinna som är vd i kommunikationsbranschen, om behovet av att få fram fler kvinnor på chefspositionerna för att branschen helt enkelt skulle må bättre av det.
Samtidigt tror hon att många behöver stöd för att ta sig fram.
“För att ha en ledande position i vår bransch måste man ta risker och våga stå för vad man säger, och det är ganska ensamt ibland.
Tjejer är av naturen mindre riskbenägna, jobbar gärna i grupp och vill vara kompis med alla. Det är svårt att komma framåt med den attityden”, säger hon.

Jag vill gärna veta vilka forskningsresultat den här unga vd:n stöder sig på, men jag vill inte slösa tid på att bråka om det.
Det är bara att konstatera faktum.
Så uttalar sig en framgångsrik ung kvinnlig vd på kvinnodagen 2012.

Där jag bor är det fler pappor som drar barnvagnar eller åker pulka och snöracer med sina barn än mammor.
Jag ser det med mina egna ögon när jag går ut.
På sommaren också, då åker papporna rutschkana eller klättrar i rep eller sparkar boll med barnen.
Allting så mycket bättre än vad vi tror.
Säger vi.